Sponsorzy

• 6.png
  • 7.png

Szlak rowerowy

Bełżyce – Wierzchowiska Dolne – Skrzyniec Kolonia – Stare Wierzchowiska – Wierzchowiska Górne

Długość szlaku: 10 km

Stopień trudności: łatwy

Oznaczenie szlaku: czerwony

Przejażdżkę rowerową po tych terenach można rozpocząć w dowolnym punkcie wyznaczonej trasy, jednak dla zachowania porządku poniżej przedstawiony jest opis zgodny z numeracją na mapie.

W Bełżycach przy ul. Tadeusza Kościuszki (parking przy cmentarzu) usytuowany jest pierwsza tablica informacyjna z przebiegiem całej trasy szlaku. Tutaj po lewej stronie znajduje się zabytkowa brama cmentarna w stylu neogotyckim z roku 1914, po przeciwnej stronie drogi zobaczymy Kopiec Kościuszki usypany w 1905 roku przez mieszkańców Bełżyc.

Kierując się na południe ruszamy drogą asfaltową, wzdłuż ogrodzenia cmentarza, dalej wjeżdżamy na drogę polną. Dojedziemy do krzyża na rozstaju dróg, gdzie znajduje się kolejna tablica informacyjna. Jadąc w lewo dojeżdżamy do cmentarza żydowskiego. Jadąc zgodnie z drogowskazem kierunku jazdy skręcamy w prawo i dalej droga prowadzi pod górę, gdzie na szczycie widać drzewa i krzyż. Droga, którą jedziemy nazywa się „droga skrzyniecką”. Dojeżdżamy na szczyt, do punktu widokowego. Jesteśmy w najwyższym położonym punkcie terenu gminy Bełżyce 241 m n.p.m. Jadąc dalej w dół na południe, dojeżdżamy do skrzyżowania dróg. Skręcając w lewo pojedziemy do Wierzchowisk Górnych, a w prawo do Zalesia. Mijając skrzyżowanie prosto zobaczymy po prawej stronie stary krzyż znajdujący się pod wielkim kasztanowcem. Droga gruntowa prowadzi skrajem lasu do cmentarza wojennego z okresu I Wojny Światowej. Kierując się w prawo dojedziemy do kaplicy pod wezwaniem Matki Boskiej Ostrobramskiej w Starych Wierzchowiskach. Wracając na szlak i jadąc prosto dojedziemy do drogi asfaltowej. Na tym terenie znajduje się „Obszar chroniony siedlisk NATURA 2000”. Następnie mijając skrzyżowanie na wprost dojeżdżamy do kapliczki św. Jana Nepomucena w Skrzyńcu. Jadąc dalej drogą asfaltową dojedziemy do kolejnej kapliczki znajdującej się na skraju zagajnika. Drewniana kapliczka przedstawia postać św. Huberta – patrona myśliwych.

Na skrzyżowaniu dróg skręcamy w prawo i drogą asfaltową  jedziemy przez wieś  i rzekę Skrzyniczankę. Następnie droga znów przechodzi w polną. Ziemia tutaj jest rędzinowa i może być uciążliwa do pokonania po intensywnych opadach deszczu lub roztopach. Kierując się dalej dojeżdżamy do rozstaju polnych dróg. Tutaj znajduje się kolejna tablica informacyjna , a za nią kilka kroków dalej w zagajniku brzozowym wznosi się urokliwa kapliczka Chrystusa Dobrego Pasterza. Jesteśmy na wysokości 224 m n.p.m. w miejscu, gdzie zbiegają się trzy krainy geograficzne: Kotlina Chodelska, Wzniesienie Urzędowskie i Równina Bełżycka. Jadąc w prawo dotrzemy na zasłużony odpoczynek, korzystać możemy z altany i grilla. Dalej droga biegnie wzdłuż lasu i ogrodzenia szkoły podstawowej, po czym skręcamy w kierunku wsi. Przed skrzyżowaniem i budynkiem remizy OSP, po lewej stronie warto zauważyć bardzo stary, drewniany krzyż z lat międzywojennych. W centrum wsi skręcamy w prawo i dojeżdżamy do kolejnego skrzyżowania. Kierując się zgodnie z kierunkiem jazdy w prawo drogą asfaltowa zaprowadzi nas do końca trasy. Dotrzemy do drogi biegnącej z Bełżyc do Borzechowa. Tutaj znajduje się kolejna tablica informacyjna z przebiegiem szlaku stanowiąca jednocześnie jego koniec. Chcąc kontynuować jazdę możemy skręcić w lewo i wrócić do Bełżyc lub w prawo i pojechać do Borzechowa, gdzie przebiega czarny szlak rowerowy o długości 11,5 km. Po drodze zobaczymy kolejny cmentarz z okresu I Wojny Światowej.

Trasa naszego szlaku rowerowego prowadzona jest drogami asfaltowymi i polnymi. Przeciętny rowerzysta nie powinien mieć problemów z jej pokonaniem. Ze względu na walory widokowe doskonale nadaje się na niedzielne wypady za miasto, szczególnie w okresie kwitnienia rzepaków i dojrzewania zbóż. Na całej długości szlaku ustanowione są słupy z drogowskazami ułatwiającymi orientację.

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

Projekt pn.: „Rowerem po gminie Bełżyce – wytyczenie i oznakowanie szlaku rowerowego wraz z utrzymaniem miejsc odpoczynku i promocją szlaku”

Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 – LEADER

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.